Sider

mandag 27. september 2010

Å bry seg.

Det er mange omtenksomme mennesker der ute. Men, allikevel må jeg le enkelte ganger. Fordi alle vet hva som er best for meg. Gjør de virkelig det?
Jeg er åpen for irettesettelser og skryt, så det er ikke det det kommer an på. Det er alle de som faktisk vet mye bedre en meg selv! Om hva som er best for meg. Akkurat som om jeg ikke kjenner meg selv noe særlig etter 43 år..burde vel ringe en bjelle da eller?
Selvfølgelig mener de alt godt og de vil bare komme med forslag og være greie. Jeg vet jo det da..men jeg ville ha foretrukket at de fokuserte litt anderledes.
 Det at man er sykemeldt er en ting, det at man er syk og virkelig trenger å være hjemme er også samme sak. Men, det at andre vet hva jeg burde gjøre for å bli frisk , kan irritere meg til de grader.

Her er noen av godt mente forslag..
  • Sove sammenhengende 8-9 timer i døgnet.
  • Legge seg til samme tid og våkne til samme tid.
 Kjempe lett da jeg som regel sover 2 timer og våkner. Tror du jeg har prøvd?
  • Trene.
Ja, jeg trener linedans to ganger i uken. Ca 7 timer i uka. Det er ikke styrke, men jeg beveger meg.
  • Spise vitaminer, omega, og andre jeg ikke husker.
Ja, jeg bruker mitt kost tilskudd, min lege måler alt i blodet og jeg blir fulgt opp.
  • Må spise sundt!
Det tror jeg at jeg gjør, men jeg kan sikkert bli bedre.
  • Kutte kaffe, sjokolade, cola og andre farlige greier.
Har ikke tenkt å kutte kaffen, det gir meg så mye glede og det blir ikke så mye i løpet av et døgn.
Prøver så godt jeg kan til å begrense inntak av sjokolade og cola i uka. Går faktisk bra:)
  • Kutte røyking.
Den skjønner jeg også da. Men, det er ikke noe tema for meg ennå i alle fall.

Ingen mennesker vil være syke! Jeg vil også bli bra, med den ekspert hjelpen jeg kan få. Jeg vil bli bedre etter vært, men det tar litt tid skjønner dere.
hvis jeg gjør forskjellig normale ting i løpet av en dag, blir jeg sliten som alle andre. Men, når du i tillegg ikke sover så bra og det er jobb neste dag. Kan det virke som om jeg er "fyllesyk" hver eneste dag! jeg fryser inni kroppen, akkurat som feber rier, svetter, har hjertebank, er ukonsentrert, verker i muskler og ledd, har vondt for å gå, husker ikke alt som skal gjøres noen ganger, er ikke sulten før alt er rolig rundt meg, blir stresset av småterier for andre, vil bare sove hele dagen noen ganger, pluss en hel del annet innimellom. Hadde ikke noen brydd seg hadde vel det også vært galt tenker jeg;)

1 kommentar:

  1. Hanne, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver om. Virkelig godt at andre bryr seg og viser omtanke men kanskje de skulle tenke litt før de snakker? Sove "korrekt", stå opp "korrekt", spise "korrekt", gjøre ditt og ikke datt. Det er så mange eksperter der ut at det er rart at de faktisk blir syke de også.
    Gjør det du mener er best for deg du Hanne og så får alle de bedreviterne der ute konsentrere seg om noe helt annet.
    Stå på!
    Bjørg

    SvarSlett